נכון, כנראה שלעולם לא תצטרכו לעבור את ההשפלה הפומבית שעבר מנכ"ל של אחת מרשתות האלקטרוניקה הגדולות מארה"ב כשעיתונים פרסמו את העובדה שרשימת התארים בקורות החיים שלו היתה פשוט "לא נכונה". ונכון גם שאופרה ווינפרי לא תקרע אתכם לגזרים בתכנית שלה כמו שעשתה למחבר הספר ה"אוטוביוגרפי" 'מליון רסיסים קטנים' כשהתברר שהמציא את רובו. אולי תזכרו גם נציגי ציבור שטענו לתארים שאף פעם לא קיבלו ולא הגיעו להם.
הנקודה היא שלמרות שאתם מרגישים לפעמים שאתם צריכים 'ליפות' קצת את קורות החיים שלכם כדי לתפוס את תשומת ליבו את המראיין ולקבל את המשרה הנחשקת, בסופו של דבר השקרים הלבנים הקטנים ייתפסו.
אז איך אתם יכולים לשדרג את קורות החיים בלי לחצות את הקו הדק הזה? אפשר לעשות זאת כך:
המנעו מחצאי אמיתות ומהגזמות בוטות
רוב המנהלים ומגייסי כח האדם כבר ראו בחייהם כמות גדולה של קורות חיים, כך שהם די מוכוונים לאיתור ההגזמות ואי הדיוקים שלכם. הם יידעו מצוין למשל, ש-"6 שנים של ייעוץ בתחום השיווק" יתכן ומדובר על תקופה בה החלטת להישאר בבית ולגדל את הילדים, פסק זמן מהקריירה.
במקום להגזים בתיאור המשרות הקודמות שלכם, עדיף שתשתמשו במילות מפתח מוכרות בתעשייה שלכם, שיקפצו למי שקורא את קורות החיים לעיניים ויראו לו בדיוק מה היא המומחיות שלכם. מילות מפתח עוזרות גם לסמן את גליוןקורות החיים במקרה שאתם מגישים אותו בצורה אלקטרונית (דרך אי-מייל) או באתר חיפוש עבודה. מערכות הנמצאות בשימוש חברות רבות במשק סורקות את קורות החיים בחיפוש אחר מילות מפתח בהתאם לדרישות התפקיד וחשוב שמילים אלה יופיעו בצורה ברורה בקורות החים לדוגמאת, שפות תכנות בהן תיכנתת, תוכנות הנהלת חשבונות בהן השתשת ועוד.
התמקדו בהישגים כמותיים
היו כמה שיותר ספציפיים כשאתם מפרטים את הישגי העבר שלכם – כמות הכסף שחסכתם לחברה, כמות העובדים שניהלתם, מספר הפרויקטים אותם ניהלתם ותועלתם לחברה וכו'. במקום לספר ש"חסכתם מליונים לחברה" עדיף שתציינו ש"חסכתם לחברה 2.4 מליון דולר". מספרים ממשיים ואחוזים נשמעים הרבה יותר מהיימנים.
שנו את הגדרת התפקיד שלכם רק כדי להבהיר את מהות התפקיד
אם לדעתכם, הגדרת התפקיד שמלאתם כפי שהגדירו אותה בתוך הארגון הקודם לא תהיה ברורה מספיק לאנשים מבחוץ, אל תהססו לשנות את ההגדרה עם זאת הקפידו לשמור על מהותו. למשל גל: היא משתמשת במלים ייחודיות כמו "איש קשר של המשרד" כשהתפקיד היה ביצוע משימות שדומות ל"עוזר אדמיניסטרטיבי", אז אין בעיה להפוך את ההגדרה לברורה יותר. אין שום בעיה לכתוב בקורות החיים "איש קשר של המשרד/עוזר אדמיניסטרטיבי". כמובן שזה ממש לא אומר שעכשיו אתם יכולים לקדם את עצמכם לתפקיד "סמנכ"ל אדמיניסטרציה". חשוב מאוד למצוא דרך להתאים את התפקידים בקורות החיים כך שיאפשרו למגייס להבין את מהות התפקיד אותו ביצעתם ולהסיק ממנו את המיומנויות אותן צברתם.
הסבר פערים תעסוקתיים בקורות החיים
במקום לשפץ ולעוות את התאריכים של העבודות הקודמות שלכם, כדי לכסות על תקופות בהן לא עבדתם כדאי שתבהירו את הסיבות לכך במכתב המקדים לקורות החיים. לדוגמה – אם לא עבדתם במשך שנה כי למדתם תחום שהופך אתכם היום למקצועיים יותר, כדאי שתסבירו זאת במקום להעמיד פנים שתקופת ב'אבטלה' הזאת מעולם לא היתה. כמו כן, עבור נשים אשר החליטו להאריך את תקופת חופשת הלידה, בהחלט ניתן לציין זאת בקורות החיים. המשמעות היא כי תקופה זו הסתיימה וכיום אתן פנויות לעבודה.
תארים שלא הושלמו- מקומם לא בקורות החיים
אם "כמעט" השלמתם את התואר, אתם לא יכולים לרשום אותו בקורות החיים. לעומת זאת, מחסור גמור בהשכלה זה אף פעם לא טוב. כדאי שתקפידו לתת לעצמכם קרדיט ולמנות את הקורסים שלקחתם וסיימתם בתואר (ורצוי שיהיו רלוונטים בתחום העיסוק).
ועכשיו כשהצלחתם לתפוס את תשומת ליבו של המגייס והוטזמנת לראיון עבודה, כדאי שתתחילו להתאמן לקראת ראיון העבודה.
דפנה